De Bokrijklopers

Logo

Voor de meer sociale loper

 

 

Home >> Bibliotheek >> Slaap

Even wat droge stof uit de cursus Sportfysiologie.


Anatomie is de wetenschap die de bouw van het menselijk lichaam bestudeert. (bv deze wetenschap zegt daar ligt die spier)
Fysiologie is de wetenschap die de functie van het lichaam bestudeert. (bv hoe werkt die spier)
Sportfysiologie bestudeert de veranderingen en aanpassingen in vorm en functie van het organisme op korte als op lange termijn (bv wat moeten we doen om die spier sterker te maken.

Slaap en rust.

Niet alleen training is belangrijk voor sportbeoefenaars. Rus is minstens even belangrijk. Het is namelijk in de herstelfase dat het effect van training wordt opgebouwd en de gebruikte reserves terug worden aangevuld (het zogenaamde overcompensatie-principe in de trainingsleer).
Zeer dikwijls wordt aan het herstel na belasting te weinig aandacht besteed, met prestatiedaling of overtraining als gevolg.

De slaap.

Een sportprestatie vereist een optimale mentale en lichamelijke gesteldheid. Een goede ongestoorde slaap is hiervoor noodzakelijk.
Uit onderzoek is gebleken dat slaapstoornissen het leveren van topprestaties kunnen hinderen. Een tekort aan slaap leidt tot een prestatievermindering, heeft een negatieve invloed op het herstelproces en doet de inspanningstolerantie afnemen.

De hoeveelheid slaap, die nodig is om goed uitgerust te zijn, is indivudueel zeer verschillend. Men mag zich hier niet met anderen vergelijken.

Naast de hoeveelheid slaap is ook de kwaliteit van de slaap belangrijk. Sinds lang weet men dat er verschillende slaapfasen of slaaptypes zijn:
Allerlei storende factoren kunnen het normale slaappatroon verstoren, o.a. geneesmiddelen, stress, wisselende slaapgewoonten (ploegenarbeid), overzeese reizen, alcohol- en koffieverbruik, enz..

Het is voor een sportbeoefenaar belangrijk goede en regelmatige slaapgewoonten aan te nemen, en te ondervinden welke voor hem de beste omstandigheden zijn voor een goede slaap.