De Bokrijklopers

Logo

Voor de meer sociale loper

 

 

Home

Maximale hartslag

Wordt de maximale hartfrequentie beïnvloed door de leeftijd ?

De theoretische maximale hartfrequentie wordt meestal bepaald door een formule : 220 min de leeftijd.  Zo heeft iemand van veertig een theoretische maximale hartslag van 180.  Dit cijfer is slechts een richtwaarde.  Sommigen overschrijden deze waarde., terwijl anderen deze waarde nooit bereiken, zelfs niet tijdens een maximale inspanning.

Veel verwarring dus. Hoe zit het nu precies?
De hartslag varieert tussen de voor jou laagst mogelijke hartslag (de hartslag in rust) en de voor jou hoogst mogelijke hartslag (de maximale hartslag). Als je harder gaat lopen, stijgt uiteraard ook je hartslag.

De hartslag in rust
De hartslag in rust ligt meestal in het gebied van 40-80 slagen per minuut. Hoger of lager is ook mogelijk. Om de rusthartslag te bepalen, ga je een aantal minuten rustig zitten en meet je je hartslag. Factoren zoals een net uitgevoerde training, werkstress, ziekte, bepaalde medicijnen, praten, het kijken van een spannende film ,enz. verhogen de hartslag.

De maximale hartslag
De hoogst haalbare hartslag voor jou is je maximale hartslag. Deze hartslag kun je NIET berekenen door sommetjes zoals 220 - leeftijd (in jaren). Dit soort formules geven slechts de gemiddelde hartslag aan voor hardlopers van jouw leeftijd. Net zoals met je kledingmaat, is het zeer onwaarschijnlijk dat jij precies op het gemiddelde zit. Waarschijnlijk is de gemiddelde maat kleding voor jou te groot of te klein. Door biologische variatie is iedereen net een beetje anders.
Dat geldt dus ook voor de maximale hartslag. Die is voor de een wat hoger of lager dan voor de andere loper.

De hoogte van je maximale hartslag zegt niets over je conditie. Een hogere of lagere maximale hartslag dan je loopmaatje is dus niet beter of slechter.

Je kunt je maximale hartslag bepalen door aansluitend op een duurtraining (geen tussenstop) maximaal te versnellen gedurende 1 minuut. Een eindsprint aan het einde van een trimloop/wedstrijd laat je hartslag waarschijnlijk nog verder oplopen. Je maximale hartslag, haal je door fysiologische principes pas 5 tot 15 seconden nadat je bent gestopt met het versnellen of sprinten.

Basissnelheid
Het begrip "basissnelheid" wat hieronder wordt gebruikt, is jouw gemiddelde loopsnelheid over 5 kilometer hardlopen in een zo hoog mogelijk tempo. Deze definitie geldt slechts voor de uitleg op deze pagina.

Vergelijken met je trainingsmaatje - de foute manier
Wanneer je samen loopt met je trainingsmaatje is het zeer waarschijnlijk dat jouw hartslag hoger of lager is dan die van je trainingsmaatje. De oorzaak hiervan:
Moeilijk vergelijken dus. Daarom de volgende paragraaf.

Vergelijken met je trainingsmaatje - de juiste manier
Wie moet meer inspanning leveren jij of je loopmaatje? Dat kun je bepalen door de hartslag van jou en je loopmaatje uit te drukken als een percentage van je hartslagbereik. Dat doe je zo:

Hartslagbereik = maximale hartslag - hartslag in rust
Bijvoorbeeld 179 - 45 = 134

Percentage van je hartslagbereik = (hartslag tijdens het lopen - hartslag in rust) / hartslagbereik x 100%
Bijvoorbeeld je loopt met hartslag 167. (167 - 45 ) / 134 x 100% = 91%

Wie van jullie, jij of je loopmaatje, met het hoogste percentage loopt, levert de meeste inspanning.

Een betere conditie
Wanneer je conditie toeneemt, daalt de hartslag in rust. De maximale hartslag blijft gelijk. De trainingszones blijven vrijwel gelijk maar kunnen iets dalen doordat de hartslag in rust is gedaald.
Bij dezelfde loopsnelheid is je hartslag lager. Bij dezelfde hartslag is je loopsnelheid hoger.
LET OP: Dit zegt niets over de verhouding tussen de conditie van jou en je loopmaatje wanneer je de hartslag met elkaar vergelijkt!!

Veel verwarring dus. Hoe zit het nu precies?
De hartslag varieert tussen de voor jou laagst mogelijke hartslag (de hartslag in rust) en de voor jou hoogst mogelijke hartslag (de maximale hartslag). Als je harder gaat lopen, stijgt uiteraard ook je hartslag. Zie hiervoor het onderstaande plaatje. Hierin valt op dat de punten die weergeven hoe hoog de hartslag is bij een bepaalde loopsnelheid op een rechte lijn liggen.

Vermoeidheid
Wanneer je een periode veel getraind hebt, ben je vermoeid. Vaak is de hoogste hartslag die je kunt halen dan gedaald. Je haalt als het ware je eigen maximale hartslag tijdelijk niet meer. Ook de hartslag bij een gegeven snelheid is lager dan normaal.